Coraz częściej marki tworzą content, który nie tyle promuje konkretny produkt, co idee i wartości, z którymi firma chce być utożsamiana. Czym jest branded content? Jakie korzyści daje odbiorcom i markom? Jak branded content buduje więź z marką? Przyglądnijmy się temu tematowi.
Branded content to w największym skrócie: treści tworzone przez marki. Wbrew powszechnym opiniom, wcale nie musi epatować ekspozycją brandu. Musi jednak zachęcać do reakcji. Wykorzystywany jest tu mechanizm tworzenia przekazów istotnych dla odbiorcy i dostarczania poszukiwanych przez niego informacji. To mogą być zarówno treści sprzedażowe, jak i te, które opowiadają o wartościach marki. Rozpowszechnioną formą branded contentu jest tworzenie np. gier podporządkowanych konkretnemu produktowi, custom publishing, współprodukowanie przez marki materiałów video, programów TV, relacje ze współorganizowych wydarzeń czy współpraca marek z influencerami. Co więcej – jako branded content należy potraktować również odpowiednio opisane karty produktów w e-commerce oraz treści na stronach www, choć w tym przypadku cel narracyjny – pierwszorzędny we wcześniej wymienionych przykładach – jest mniej istotny niż to, co nazwalibyśmy treścią stworzoną dla rozwiązywania konsumenckich problemów („jakiego wyboru dokonać?”).
Branded content skuteczniej przekona tych odbiorców, którzy unikają tradycyjnych formatów reklamowych lub na nie zobojętnieli. Dobrze zrealizowany branded content bazuje na zrozumieniu potrzeb konsumenta i skutecznym zaspokajaniu tych potrzeb. Kluczem do stworzenia dobrego projektu branded contentowego jest subtelność. Z jednej strony chodzi o „wciągnięcie” konsumenta do świata marki poprzez autentyczną historię, która wzbudza ciekawość, uwodzi, wywołuje emocje, skłania do refleksji. Z drugiej strony, chodzi o opowiedzenie historii w taki sposób, aby była autentyczna i realizowała cele marki, nieprzesadnie eksponując ją samą.
Jednym z pierwszych projektów branded contentowych w Polsce są „Legendy polskie”, gdzie marka Allegro występuje w roli mecenasa sztuki. Dlaczego Allegro postawiło na branded content? To moment, kiedy do Polski wchodziło kilku globalnych graczy e-commerce. Utrata dużej części rynku była bardzo realna, zwłaszcza, że młode osoby, do których kierowano kampanię nie dorastały razem z Allegro i marka nie była ich pierwszym wyborem. Głównym wyzwaniem marki było zbudowanie emocjonalnej więzi z Allegro w grupie 18+. Marka postanowiła opowiedzieć o swoich „przekonaniach”: Polacy są odważni, silni, ambitni, zaradni, dumni i empatyczni. I w ten sposób zwrócić na siebie uwagę grupy celowej. Aby przedstawić te cechy, Allegro sięgnęło po stare, polskie legendy i opowiedziało je w atrakcyjny i zabawny sposób. W ramach projektu branded contentowego powstały krótkometrażowe filmy w reżyserii Tomasza Bagińskiego oraz ebook, zbiór opowiadań napisanych przez współczesnych, polskich pisarzy.
https://www.youtube.com/watch?v=hRdYz8cnOW4
Kolejnym bardzo ciekawym przykładem branded content na polskim rynku jest film „Droga do mistrzostwa”. Był to element kampanii wprowadzającej na rynek BMW serii 7. Film ukazuje pięć niezwykłych epizodów z życia mistrzów filmu, teatru, muzyki i sztuki. Do współpracy przy tym projekcie zaproszono: Agnieszkę Holland, Janusza Gajosa, Tomasza Stańko, Korę oraz Rafała Olbińskiego. Reżyser i scenarzysta filmu, Bartosz Konopka oparł scenariusz filmu na koncepcji Josepha Campbella, która stała się pretekstem do poszukiwań cech łączących mistrzów z marką BMW. Wspólnym mianownikiem okazało się dążenie do doskonałości, rozwijanie się w swojej dziedzinie i poszukiwanie nowych rozwiązań.
https://www.youtube.com/watch?v=9f4OgFp5FaI
Obie kampanie doskonale pokazują, że kluczowi w komunikacji są odbiorca i przekaz. Ktoś może powiedzieć: „abc komunikacji” – w tym przypadku jednak to abecadło nabiera szczególnego znaczenia. Branded content skutecznie buduje relacje z marką poprzez odwołanie się do wspólnego (dla konsumenta i marki) świata wartości.
Budowanie całościowej koncepcji treści, poprzez które marka będzie identyfikowana, wymaga od firm niekonwencjonalnego podejścia i głębokiego zrozumienia stylu myślenia odbiorcy. Z drugiej strony – otwiera olbrzymie pole do kreatywności i coraz ciekawszych przedsięwzięć, które mogą być realizowane w systemie komunikacji 360. Tak, tak – model branded content 360 – jest realną ideą.
Bądź na bieżąco z najciekawszymi casa’mi dotyczącymi branded content. Wyciągaj wnioski i czerp wiedzę pełnymi garściami, bez eksperymentowania na własnym budżecie!
We make people keen on your brand
KEENLY S.A.
ul. Puławska 39/40
02-508 Warszawa
NIP: 5272842106
REGON: 369678443
KRS: 0000722974
KEENLY spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie, ul. Puławska 39/40, 02-508 Warszawa, wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy, XIV Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, pod numerem KRS 0000722974, kapitał zakładowy: 100.000 PLN (pokryty w całości), NIP: 5272842106, REGON: 369678443.
© 2021 Keenly S.A. Wszelkie prawa zastrzeżone.